Chłystowski Henryk
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Wierzchlas
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(783)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Chłystowski Henryk
(-)
Konopnicka Maria
(341)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Mickiewicz Adam
(185)
Jachowicz Stanisław
(159)
Sienkiewicz Henryk
(158)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(141)
Kraszewski Józef Ignacy
(140)
Lech Justyna
(138)
Rolando Bianka
(131)
Słowacki Juliusz
(131)
Czechowicz Józef
(119)
Fabianowska Małgorzata
(114)
Polańczyk Danuta
(110)
Liebert Jerzy
(105)
Zarawska Patrycja
(103)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(98)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Prus Bolesław
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Steel Danielle
(89)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sekuła Elżbieta
(80)
Baudelaire Charles
(77)
Beaumont Émilie (1948- )
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Mróz Remigiusz (1987- )
(71)
Popławska Anna
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Włodarczyk Barbara
(70)
Żeromski Stefan
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Lange Antoni
(65)
Roberts Nora (1950- )
(65)
Szulc Andrzej
(62)
Prus Bolesław (1847-1912)
(61)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(60)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(60)
Ludwiczak Bolesław
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Keff Bożena
(58)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(58)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(58)
Polak Kamil
(57)
Rzehak Wojciech
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Brzechwa Jan
(56)
Lingas-Łoniewska Agnieszka (1972- )
(56)
Montgomery Lucy Maud
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Fabisińska Liliana (1971- )
(54)
Grabiński Stefan
(53)
Michalak Katarzyna (1969- )
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(53)
Chotomska Wanda
(52)
Kownacka Maria (1894-1982)
(52)
Król Michał
(52)
Lementowicz Urszula
(52)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(51)
Wilczyńska Karolina (1973- )
(51)
Ławnicki Lucjan
(51)
Szal Marek
(50)
Tuwim Julian (1894-1953)
(50)
Webb Holly
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Gawryluk Barbara (1957- )
(49)
Mirandola Franciszek
(49)
Drabik Wiesław (1956- )
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Ostrowska Bronisława
(48)
Przybyłek Agata
(48)
Widmark Martin (1961- )
(48)
Wolny-Hamkało Agnieszka
(48)
Nesme Alexis
(47)
Norwid Cyprian Kamil
(47)
Polkowski Andrzej
(47)
Ginalska Agnieszka
(46)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(1)
Temat
Kobieta
(1)
Kolektywizacja rolnictwa
(1)
Tatarzy
(1)
Wysiedlanie
(1)
ZSRR
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Syberia (Rosja)
(1)
Gatunek
Powieść
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Powieść ta należy do tego rodzaju literatury, który, jak się zdawało, zniknął całkowicie wraz z rozpadem Związku Radzieckiego. Istniała wspaniała plejada pisarzy dwóch kultur, którzy należeli do jednego z narodów imperium, ale pisali w języku rosyjskim. Fazil Iskander, Jurij Rytcheu, Anatolij Kim, Ołżas Sulejmenow, Czingiz Ajtmatow… Tradycje owej szkoły to głęboka znajomość materiału narodowego, miłość do własnego narodu, pełen godności i szacunku stosunek do ludzi innych kultur, subtelne korzystanie z folkloru. Wydawało się, że ów kierunek nie będzie miał kontynuacji, że to zaginiony ląd. Zdarzyło się jednak coś rzadkiego i radosnego - pojawił się nowy prozaik, młoda Tatarka Guzel Jachina, która w sposób naturalny zajęła miejsce w szeregu tamtych mistrzów.
Powieść Zulejka otwiera oczy to debiut wybitny. Posiada najważniejszą cechę prawdziwej literatury - trafia prosto do serca. Opowieść o losach głównej bohaterki, tatarskiej chłopki z czasów rozkułaczania, tchnie takimi autentyzmem, wiarygodnością i urokiem, jakie w ogromnym zalewie prozy ostatnich dziesięcioleci nie zdarzały się zbyt często. Nieco filmowy styl narracji wzmacnia dramatyzm akcji i wyrazistość obrazów, a nalot publicystyczny nie tylko nie zakłóca toku opowieści, ale przeciwnie, okazuje się zaletą utworu. Autorka przywraca czytelnikowi literaturę precyzyjnej obserwacji, subtelnej psychologii i, co najistotniejsze, miłości, bez której nawet najbardziej utalentowani pisarze zamieniają się w chłodnych rejestratorów chorób naszych czasów. Utarte wyrażenie „literatura kobieca” zawiera w sobie - w dużym stopniu dzięki męskiej części krytyki - ton lekceważenia. Tymczasem kobiety dopiero w dwudziestym wieku wkroczyły do zawodów, które do tego czasu uważane były za męskie: lekarzy, nauczycieli, uczonych, pisarzy. Od kiedy istnieje ten gatunek, mężczyźni napisali złych powieści setki razy więcej niż kobiety, takie są fakty. Powieść Guzel Jachiny to bez wątpienia utwór kobiecy. O kobiecej sile i kobiecej słabości, o świętym macierzyństwie nie na tle angielskiego pokoju dziecinnego, ale na tle obozu pracy, piekielnego rezerwatu, wymyślonego przez jednego z największych złoczyńców ludzkości. Pozostaje zagadką, jak młodej pisarce udało się stworzyć tak przejmujący utwór, który opisuje miłość i czułość w piekle… To błyskotliwy start.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wierzchlas
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej